E-post ReMarketing

Det finnes mange metoder man kan velge mellom når man skal markedsføre seg på nett, noen mer effektive enn andre. E-postmarkedsføring går for å være av de mer effektive framgangsmåtene og i dette innlegget skal vi gå nærmere inn på hvordan dette fungerer i praksis. 

remarketing12

E-postmarkedsføring er en billig og effektiv måte å kommunisere til kunder på, hvor man kan nå ut med et budskap til mange på en gang, på en rask og enkel måte. Man kan sende vanlige nyhetsbrev, eller mer personaliserte mailer basert på info mottakeren har oppgitt eller for eksempel mottakerens tidligere kjøpshistorikk. Man sender gjerne ut transaksjonseposter som kan fungere som bekreftelser i forbindelse med kjøp og bestillinger og så har vi Remarketing, som jeg nå skal beskrive nærmere.

E-post Remarketing går ut på å gjenvinne interessen til en kunde via mail. Si at du har en nettbutikk hvor du selger enhjørningstøv, regnbueglitter og masse annet fint og magisk. En person har kommet over butikken din og klikker seg inn. Et eller annet vekket interessen, men hen velger allikevel å ikke handle. Men du har vært smart i forkant, for du har sørget for at hen får tilbud om å motta tilbud og nyheter på mail før hen klikker seg ut av nettbutikken, noe hen takker ja til – Og der har vi det! Så fort du får en person til å gi fra seg e-postadressen sin, kan du huke tak i personen igjen. Personen har tross alt vist en slags interesse for det du tilbyr og det er en sjanse for at at en påminnelse eller et lite, fristende tilbud er nok til at personen klikker seg inn i nettbutikken igjen og foretar et kjøp.remarketing16.jpg

Nettbutikker bør altså fokusere på å få folk til å registrere e-postadressen sin, selv om de ikke foretar kjøp i butikken. Så fort noen gir deg e-postadressen sin, har du mulighet til å drive med Remarketing. Du kan sende ut en velkomstmail og følge opp med tilbud og nyheter, du kan komme med relevante tips. Du kan minne kunden om, gang på gang, at nettbutikken din finnes.

Personvern

I EU trådde ny personvernforordning i kraft mai 2018 (GDPR – General Data Protection Regulation). Norge trådde ordningen i kraft i juli 2018, og kravene til behandling av personopplysninger ble med dette strammet inn. 2018 har vært et spesielt år for internett verden over. I lys av Cambridge Analytica-skandalen, hvor personlig informasjon om bortimot 87 millioner brukere kom på avveie på grunn av smutthull i Facebooks retningslinjer, ble det satt enda mer fokus på personvern. GDPR har imidlertid vært påtenkt lenge og ble vedtatt allerede i april 2016.

Har du lov til å bruke opplysningene du har samlet inn?

Når noen handler i nettbutikken din, legger de igjen informasjon. Navn, adresse, telefonnummer, mailadresse. Når en person har registrert e-postadressen sin i forbindelse med et kjøp, kan du da sende ut nyhetsbrev og markedsføring i etterkant? Man bør tenke seg godt om og finne gode løsninger, for ikke å krenke personvernloven. Jeg driver selv en nettbutikk og det siste jeg vil er å framstå som useriøs og uhøflig. Regelen er at for å kunne sende markedsføring til en mottaker trenger man først et samtykke. Den som samtykker skal på forhånd bli informert om hva det innebærer å gi samtykke og den som samtykker skal gjøre det ved aktiv handling. Så nei, i bunn og grunn kan du ikke bruke informasjonen kunden har gitt deg, med mindre hen har samtykket til å motta markedsføring. Men det finnes en gråsone her, eller et lite smutthull om du vil, som gjelder “eksisterende kundeforhold”.

Hva innebærer et “eksisterende kundeforhold”?

Et engangskjøp vil som hovedregel ikke være nok til at det kan sies å foreligge et kundeforhold. Det sentrale vurderingstemaet er om handelen gjør at det er naturlig med videre kontakt mellom den næringsdrivende og kunden. Hvis så ikke er tilfelle, vil det ikke kunne sies å foreligge et ”eksisterende kundeforhold”. For at kundeforholdet ikke skal regnes som avsluttet, må markedsføringshenvendelsen i tillegg skje innen rimelig tid etter salget.

-Markedsføringsloven 3.3 §15

Altså; Samtykke er ikke alltid nødvendig. Dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold og den næringsdrivende har mottatt kundens e-postadresse i forbindelse med salg, kan den næringsdrivende sende kunden mail med markedsføring som relaterer seg til kjøpet som er gjort. Dette gjelder ved kjøp av kapitalvarer, som for eksempel kjøp av ny bil, samt løpende avtaleforhold som abonnementer, forsikringsavtaler, serviceavtaler osv. Ett eller flere enkeltkjøp av billige forbruksartikler er ikke tilstrekkelig til at det foreligger et kundeforhold.

Hvordan vil jeg bruke e-postRemarketing i mitt firma?remarketing9 (2)Jeg er i en livssituasjon som gjør at jeg for tiden befinner meg i Nav-systemet, og på grunn av deres lover og regler er det vanskelig å få jobbet aktivt med nettbutikken min i disse dager. Men jeg har allikevel mange mål for butikken, et av de er nettopp å prøve meg på e-post Remarketing, når tiden er inne for det.

Men hvordan går jeg fram? Hva skal jeg sende og hva slags system skal jeg bruke?

De fleste som besøker en nettbutikk forlater den uten å kjøpe noe, dette ser jeg også tydelig i statistikken til min egen butikk. Paragrafen om eksisterende kundeforhold er ikke gjeldende for meg og min butikk, så jeg må få potensielle kunder til å gi fra seg e-postadressene sine til markedsføringsformål. Derfor vil jeg vurdere å lage et lite pop-up vindu nederst på siden, hvor besøkende får tilbud om å melde seg på et skikkelig spennende nyhetsbrev, slik at jeg kan hale de inn igjen. Jeg kan også holde konkurranser, hvor haken er at deltakere må samtykke til å motta markedsføring over mail. Det er i grunn bare å bruke fantasien. Vekk folks nysgjerrighet, og gjør det enkelt for dem. Send ut en hyggelig velkomstmail eller et godt tilbud og følg opp mens det enda er varmt – ikke la potensielle kunder forsvinne ut i kulden uten å ha gjort et forsøk på å holde de inne.
Finn et system som er utviklet for å sende ut flere mailer på en gang – Google er din venn. Selv gikk jeg for denne siden, etter forslag fra foreleseren min, hvor jeg gikk inn og laget et utkast. Der valgte jeg mal og oppsett, lastet opp bildene jeg ønsket å ha med, skrev inn tekst og la inn linker.

Fokus og profil for butikken min, hellans.no, er gjenbruk, miljø og gammel historie. Og foruten mailer som for eksempel fokuserer på diverse tilbud, konkurranser eller nyheter, vil det nok dukke opp en mail i ny og ne som også zoomer inn nettopp på miljø eller tilbakeblikk i tiden. 38681676_501313070294373_38035362789982208_nSå lenge man sender ut relevant informasjon og holder det forholdsvis interessant, står man ganske støtt. Målet mitt er å lage enkle, ryddige e-poster og fokusere på selve kjernen i beskjeden, altså poenget med mailen. Det er viktig å ha et godt emnefelt. Et godt emnefelt gir flere lesere, det er dette feltet som viser leseren hva mailen inneholder før den åpnes. Hold det kort og konkret, få fram poenget og gjør at det frister å klikke seg inn og lese mer.
Fra-adressen må virke seriøs. Overskriften bør være rett på sak og korte tekster kan være lurt. Eventuelle knapper bør være godt synlige, det frister å trykke på godt uthevede knapper, gjerne med tredimensjonalt preg. Det er viktig å tenke på hvor på nettsiden kunden lander når hen trykker på eventuelle knapper eller linker, og knapper ser forøvrig bedre ut enn linker.

unnamed  Det er visstnok effektivt med et lite P.S. nederst, uten at jeg finner en god forklaring på det. Mulig det er fordi at når det står P.S. kan det bli oppfattet som en ekstra viktig og relevant beskjed direkte rettet til leseren, og om det står noe skikkelig catchy etter P.S’en, blir det mer bemerkelsesverdig. Uansett hva som er grunnen – Funker det, så funker det, og det liker vi.

Det er også lurt å nevne butikknavnet ofte nok til at det setter seg, men uten at det virker som spam. At mailen oppfattes som spam er det siste man vil.
En annen ting man må tenke på er kapasiteten til nettsiden det reklameres for, slik at ikke systemet blir sprengt. Hvis alle skal inn å handle på samme sted på samme gang, kan det fort bli litt krøll. Kanskje bør man ikke sende alt til alle på en gang.

personvern

Nok en gang kommer dette med personvernet opp – Det er viktig å fortelle hvorfor kunden får eposten og også fortelle om personvernet. (f. eks “du får denne eposten fordi du har meldt deg på vårt nyhetsbrev”). Det er lovpålagt å ha med avsenderinformasjon med firmanavn, epostadresse, firmaadresse osv og det skal være mulighet til avmelding.

Ellers bør man tørre å skille seg litt ut, bruke kreativiteten. Man kan bruke konsepter,  for eksempel underholdende julekalendere eller påskenøtter med en artig vri. Man kan holde konkurranser og la folk få drømme seg bort litt. Ellers kan man ha fristende tilbud og kampanjer på varer, eller kanskje tilby gratis frakt en periode.
I tillegg til å ta i bruk forslagene ovenfor, vil jeg for min del bruke webanalyse slik at jeg får en oversikt over hva de besøkende på nettbutikken min er interesserte i og hvilke landingssider som får folk til å gjennomføre kjøp (en landingsside er den første siden folk kommer til når de besøker butikken din). Jeg vil velge en retning som jeg går for – innholdet i mailene mine skal ha en viss sammenheng og kontinuitet, slik at folk vet at de kan forvente saklige, interessante og relevante mail fra meg. Jeg vil også gå for en tydelig stil og en varm og åpen tone.

I følge MailMojo, en bedrift som fokuserer på e-post markedsføring, er direkte salg fra e-post minst 3 ganger høyere enn i sosiale medier og e-post er nesten 40 ganger mer effektivt enn Facebook og Twitter for å få nye kunder. At e-post markedsføring er verdt et forsøk, er det ingen tvil om. Det er høye klikkrater og med Remarketing er det store muligheter for å friste kunden tilbake for å fullføre et eventuelt kjøp.

Sunn fornuft og folkeskikk

Mange hevder at tirsdager og onsdager, litt tidlig på dagen er de beste tidspunktene å sende ut e-post markedsføring på, men dette er jo noe man kan føle seg fram på selv også. Generelt sett er nok det å føle seg litt fram en god ide. Jeg personlig kjenner litt på at konseptet med e-post Remarketing kan være noe manipulativt og sleipt, men business er business. Målet er tross alt, uansett hvordan du vrir og vender på det, å påvirke folk til å handle varer og legge igjen penger i butikken din, og kunden har jo alltid et valg. Jeg tenker at sunn fornuft og folkeskikk er viktige stikkord. Man skal behandle kunden med respekt og på den måten behandler man bedriften sin med respekt.
Om du er for pågående blir du fort blokkert, om du gjør for lite ut av deg blir du fort usynlig. Jeg tenker jeg vil jobbe litt med å finne en middelvei i markedsføringen min – en høflig, men allikevel klar og tydelig måte å få fram budskapet mitt på. Det blir sikkert litt prøving og feiling, men jeg har troen på at markedsføring på e-post kan være til stor hjelp og gleder meg til å ta dette i bruk i forbindelse med nettbutikken min når tiden er inne for det.

images

 

Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Personvernforordningen
https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-markedsforing-via-e-post-sms-o-l
https://mailmojo.no/blogg/
https://optinmonster.com/the-best-time-to-send-emails-heres-what-studies-show/

 

 

Please follow and like us: